Początki historii angielskiej marki Burberry sięgają XIX w. Wtedy to, w 1856 r., Thomas Burberry otworzył w Basingstoke swój niewielki sklepik z odzieżą męską. Kilkanaście lat później dokonuje przełomu i odkrywa gabardynę, czyli bardzo wytrzymały materiał, który pozwala skórze oddychać, jest odporny na przecieranie i wykazuje właściwości wodoodporne. Ubrania szyte z gabardyny zrobiły ogromną furorę. Chętnie nosili je lotnicy, piloci, baloniarze, alpiniści, rybacy i osoby uprawiające zimowe sporty. Płaszcz Burberry miał w swojej szafie sam król Edward VII. Zresztą do dziś marka cieszy się uznaniem rodziny królewskiej, także królowej Elżbiety II, która w 1955 r. nadała jej oficjalny tytuł Royal Warrant i uczyniła ją oficjalnym dostawcą ubrań dla dworu. Firma postawiła na rozwój, dlatego w 1891 r. otworzyła na 30 Haymarket swój kolejny sklep – Thomas Burberry&Sons. Wypuściła również na rynek kolejny model płaszcza. Był to Tielocken, czyli pierwowzór dzisiejszego trencza. Ubrania produkowane przez Burberry były tak dobre jakościowo, wygodne i funkcjonalne, że właśnie tej marce powierzono zaprojektowanie i uszycie wojskowych płaszczy dla żołnierzy walczących w I wojnie światowej. Oczywiście bardzo szybko zapragnęli je nosić cywile, a więc odświeżono ich design, dodając charakterystyczną kraciastą podszewkę, z którą marka kojarzona jest do dziś. Kolejne lata to stworzenie logo (jeźdźca na koniu z napisem „Prorsum”) oraz zarejestrowanie go jako znaku towarowego, co nastąpiło w 1909 r. Kolejny krok to zarejestrowanie Burberry Check jako znaku handlowego. Tenże znak w 1967 r. pojawił się na stworzonych przez markę dodatkach. Mowa tutaj o parasolach, bagażu i szalikach. Marka była bardzo popularna, jednak jeszcze bardziej rozsławiły ją angielskie sportsmenki w 1964 r., kiedy to wysiadły na lotnisku w Tokio i przewiesiły sobie przez ramiona płaszcze, tym samym odsłaniając charakterystyczną „angielską kratę”. Od tej pory świat oszalał na jej punkcie i została uznana za symbol elegancji. Warto dodać, że Burberry swoją pierwszą kolekcję zaprezentowało w 1988 r. i odniosła ona spektakularny sukces. Niestety, po wielu latach pozycja firmy zaczęła słabnąć, a stało się tak za sprawą dość nieprzyjemnego incydentu. Chodziło o walki kibiców, którzy uznali kratę za nacjonalistyczny symbol. Nosili kraciaste ubrania (często podrobione), co niekorzystnie odbiło się na wizerunku marki. Niemniej jednak, po pewnym czasie na czele firmy stanęła Rose Marie Bravo, która przywróciła jej dawną świetność. Dziś ubrania i dodatki z tą metką chcą nosić wszyscy i nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ są stylowe, szykowne, zachwycają prostotą i ponadczasową uniwersalnością. Wszystkie te cechy doskonale widać w projektach okularów przeciwsłonecznych. Ich oprawki nie posiadają zbędnych zdobień, mają modne kolory i są estetycznie wykonane. Są bardzo klasyczne i doskonale wpisują się w aktualne trendy.
Sortuj: